Rabu, Jun 03, 2009

RIYA'KAH AKU?? (bahagian 3)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Syukur ke hadhirat ILAHI, selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad Sallallah Alaihi Wa Salam serta keluarga.

Lima perkara di atas inilah sifat-sifat anggota tubuh yang wajib disingkirkan atau dihindarkan dari lubuk hati agar terselamat dari segala macam bencana permusuhan dalam masyarakat Islam. Kerana sifat riya’ membawa suatu penyakit hati yang merbahaya pada orang yang kurang imannya kepada ALLAH SWT dan RasulNYA, dari itu bersungguh-sungguhlah mencari kesimpulan iman yang sebenarnya agar tidak kecewa di dunia dan akhirat.

Sesudah kita mengetahui semua perkara penyakit riya’ dan bentuknya masing-masing, ada kemungkinan kita akan mempunyai sangkaan bahawasanya semua amalan itu tidak akan mempunyai sangkaan bahawasanya semua amalan itu tidak boleh dperlihatkan, tidak boleh ditunjuk-tunjukkan malah wajib disembunyikan. Oleh yang demikian, ini juga tidak wajar, kerana ada pula amalan yang boleh diperlihatkan, jika mempunyai niat seperti berikut:



1. Wajib mengajak atau mengajar orang ramai supaya mencontohi atau gemar mengerjakan sebagaimana yang ia lakukan, misalnya bersedekah dengan berterang-terangan di hadapan khalayak ramai, supaya orang lain yang mampu menirunya. Jadi memperlihatkan sedekah itu perlu kerana itu adalah suatu tauladan yang dianjurkan oleh ugama atau suatu Sunnah Nabi SAW, sebagaimana Rasulullah SAW bersabda:

Maksudnya: “Barangsiapa yang membuat sunnah(kelakuan), lalu ia memulainya lebih dahulu, maka ia memperoleh pahalanya sendiri dan pahala orang yang mengikutinya(meniru kelakuannya).”

Ayat di atas ini membuktikan bahawa bolehlah kita memperlihat atau menunjukkan sesuatu kebaikan di khalayak ramai kerana mengikut sunnah, tetapi di dalam hati janganlah sesekali berdetik sedikitpun perasaan riya’ malah hendaklah kita merendahkan diri kepada ALLAH SWT, bersebab segala pemberian yang ikhlas tanpa riya’ adalah suatu perbuatan yang diredhai ALLAH SWT.

2. Memberitahu apa yang telah diamalkan setelah selesai dengan harapan supaya orang ramai suka memberinya pertolongan bahkan meneruskan apa yang telah diusahakannyaa; misalnya sedaya upaya meramaikan jema’ah dalam masjid, surau dan sebagainya, kemudian memberitahu bahwa dia juga akan memberikan sedikit pelajaran atau pengajian di situ tiap-tiap habis solat subuh contohnya.

Perkara yang di atas inilah wajib diisi di lubuk hati seseorang, kerana niat yang baik itu direhai oleh ALLAH SWT. Tidak semestinya semua amalan mesti disembunyikan, padahal ugama menggalakkan sesuatu yang baik untuk amlan yang telah dikerjakan, tetapi tidak bercampur-aduk dengan sifat riya’. Tanpa riya’, segala pemberian sedekah adalah ikhlas, bukannya meminta sesuatu balasan atau menunjuk-nunjuk kebanggaan.

Masih ramai terdapat manusia yang tidak mahu beramal kerana takut riya’. Ini juga adalah sesuatu kesalahan di sisi ugama dan member peluang kepada syaitan untuk membinasakannya. Oleh yang demikian itu, selama kita mengetahui masih ada yang perlu diamalkan, jangan sesekali enggan melakukannya, sedangkan amalan adalah suatu kewajipan yang mesti diusahakan, dikhuatiri jangan sampai hatinya dirasuki oleh godaan syaitan, kemudian menimbulkan riya’.

Kita wajib ingat bahwa ALLAH SWT itu mengetahui segala sesuatu yang tersembunyi atau niat hati yang riya’. ALLAH SWT akan memberi balasan menurut apa yang menjadi pengkhianat hati. Jika keikhlasan yang ada pasti dapat memperoleh pahala yang besar dan jika riya’ bersarang di hati sudah pasti dileburkan pahala amalannya itu dan tidak ada kemanfaatannya sama sekali.

Demikian pula riya’ yang tersembunyi, iaitu mengerjakan sesuatu amalan dengan keikhlasan dari permulaan kalinya, tetapi telah selesai, lalu ada pula yang memuji, kemudian dia merasa gembira dan senang sekali mendengarkan pujian tersebut. Inilah perbuatan yang tergolong daam riya’ khafi atau tersembunyi atau halus, maksudnya kurang banyak diketahui oleh umumnya manusia. Tetapi jika kegembiraan dan kesenangannya itu kerana memperoleh keutamaan ALLAH SWT itu bukanlah tergolong dalam sifat riya’ lagi, sebab mempunyai sandaran hati iaitu bukanlah kegembiraan dan kesenangan itu kerana memperoleh pujian orang lain, tetapi kerana memperolehi fadhullah atau keutamaan ALLAH SWT.
Dalam hal ini ALLAH SWT berfirman:

Maksudnya: “Katakanlah: (Bahwa semua amalan itu dapat terlaksana) dengan keutamaan serta kerahmatan ALLAH, maka baiklah mereka bergembira dengan yang sedemikian itu.”



Demikianlah persoalan riya’ yang telah digambarkan di atas ini dengan terang dan nyata sebagai suatu panduan akhlak yang ingin mencari kesucian diri. Untuk kebahagiaan hidup yang sejati dalam berugama, wajiblah dihindarkan segala macam sifat riya’ dari sisi kita agar hati sentiasa dalam kejernihan dan suci bersih. Mudah-mudahan ALLAH SWT menerima segala persembahan amalan yang dikerjakan dan terselamat dari azab siksa neraka jahanam di hari pembalasan.

0 ulasan: