Isnin, Jun 01, 2009

RIYA'KAH AKU?? (bahagian 2)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Syukur ke hadhirat ILAHI, selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad Sallallah Alaihi Wa Salam serta keluarga



Perkara-perkara yang ditunjuk-tunjukkannya:

Tujuannya banyak sekali, tetapi memadailah apa yang disampaikan di bawah ini, dalam lima perkara, iaitu yang berkenaan dengan tubuh, pakaian dan perhiasan, perkataan, amalannya, pengaruhnya atau di bawah perintah di samping perkara-perkara yang selain empat hal di atas yang merupakan hal-hal yang luar dari tubuh. Perinciannya adalah seperti berikut:



1.

Berkenaan riya’ tubuh, ialah suka menunjuk-nunjukkan tubuh dengan kegagahan dan kecantikan.Contohnya, sudah menjadi kebisaan pada zaman sekarang ini adalah kebanyakan remaja-remaja suka menunjuk diri mereka ke khalayak ramai dengan menampilkan rambut yang penuh gaya, misalnya rambut layer, Mohawk dan sebagainya. Semata-mata untuk dilihat oleh orang untuk dipuji. Terdapat juga sesetengah remaja zaman sekarang tidak kira lelaki mahupun perempuan, yang suka membuka aurat mereka supaya dapat ditunjuk dan dipuji oleh orang bahwa dia memiliki tubuh yang indah, molek, gebu dan sebagainya walaupun tanpa disedari dapat menaikkan nafsu orang yang melihatnya.

Ada setengahnya pula suka menunjuk-nunjukkan tubuh dalam hal keugamaan, seperti ia menunjukkan bentuk tubuhnya yang kurus-kering dan mukanya yang pusat ledi supaya kelak akan disangka orang bahwa dia sentiasa berpuasa dan sentiasa berjaga malam kerana banyak mengerjakan segala amal ibadah, mengaji dan sebagainya. Dan juga misalnya lagi seperti sengaja mengusutkan rambut kepalanya dengan tidak mahu disikat, supaya dianggap orang bahwa ia seorang yang terlalu kuat beribadah sehingga tidak memperdulikan keadaan atau hal-ehwal dirinya sendiri, dan banyak lagi contoh-contohnya yang terlalu banyak.



2.

Berkenaan riya’ pakaian dan perhiasan, ialah suka menunjuk-nunjuk sesuatu misalnya memperlihatkan secara menjolok mata dengan pakaian yang indah-indah, perhiasan yang banyak dan sangat mahal dikenakan atau dipakai oleh tubuhnya, sebagai tanda bahwa semuanya itu serba mahal harganya dan lain-lain lagi. Bahkn sekarang, sudah berleluasa tren di mana orang suka memperagakan pakaiannya kerana dia lebih maju ke depan dalam segi fesyen pakaian. Tanpa malu dan segan, menunjuk-nunjukkan pakaiannya tanpa mengetahui apa sebenarnya sebab kita berpakaian. Bahkan lebih teruk lagi, dengan tidak menutup aurat.

Jika dalam urusan ugama ialah seperti mengenakan dan memakai pakaian yang kasar, memakai pakaian yang pendek hingga hanya setengah betis dan memakai pakaian yang sudah lusuh, supaya orang menganggap ia seorang yang zahid atau sufi. . Terdapat juga muslimah yang sengaja untuk mengenakan pakaian yang menutup aurat, bertudung labuh, dan lain-lain lagi semata-mata untuk dilihat oleh orang lain bahwa dia adalah seorang yang alim dan menganggap bahwa dirinya seorang yang alim.



3.

Berkenaan riya’ perkataan, umpama menunjukkan kebaikan kata-katanya apabila bercakap, kefasihan lidahnya serta seni ucapannya dan lain-lain. Jikalau dalam urusan ugamanya dan lain-lain lagi.

Jikalau dalam urusan keugamaan, misalnya ialah suka menunjukkan bahwa dirinya itu amat banyak sekali hafalannya kepada ayat-ayat al-Quran, Hadits dan kata-kata hikmah dari ucapan-ucapan para ulama, juga seperti mengkomat-kamitkan mulutnya dengan tidak berhenti-henti, agar orang ramai mengetahui bahwa ia adalah seorang ahli dzikir, memperlihatkan perihal amat marahnya jika ada kemungkaran, agar disanjung sebagai seorang yang bertaqwa, juga seperti cepat-cepat menyebutkan bahwa ini adalah hadits dha’if, ini sahih, ini bid’ah, “BID’AH, BID’AH, BID’AH”, dan lain-lain lagi, supaya dianggap orang bahwa dia seorang yang bijak-pandai dan alim dalam segala hal, dan juga seperti bermusyawarah perihal hukum ugama dengan niat hanya ingin mengalahkan hujah kawan dan bukannya untuk mencari kebenaran. Ada juga sesetengah orang zaman sekarang, yang menulis blog, buku, risalah dan terutamanya menghantar mesej-mesej ke cbox, shoutbox dan lain-lain lagi semata-mata untuk mematahkan hujah orang lain.



4.

Berkenaan riya’ amalan, seperti memperlihatkan kegiatan dan ketekunannya dalam pekerjaan, juga ketika memberi pertolongan menghormati tetamu dan lain-lain.

Jika dalam urusan ugama pula ialah seperti menunjuk-nunjukkan bahwa di waktu solat, Sungguh lama sekali sujud dan ruku’nya, panjang bacaan doanya, supaya dikata orang bahwa ia seorang yang khusyuk, juga seperti seringkali berludah, supaya dikata orang bahwa ia seorang yang terus-menerus berpuasa dan lain-lain lagi.



5.

Berkenaan dengan selain dari empat hal yang di atas seperti menunjukkan bahwa dirinya itu besar pengaruhnya, banyak orang di bawah perintahnya, banyak pengikut-pengikut, anak-anak buahnya, dan sahabat-sahabatnya, apabila hari-raya ramai yang menziarahi ke rumahnya, kehendaknya supaya mendapat pujian daripada masyarakat kerana besar jasanya dan banyak pula ilmu pengetahuannya.




Lima perkara di atas inilah sifat-sifat anggota tubuh yang wajib disingkirkan atau dihindarkan dari lubuk hati agar terselamat dari segala macam bencana permusuhan dalam masyarakat Islam. Kerana sifat riya’ membawa suatu penyakit hati yang merbahaya pada orang yang kurang imannya kepada ALLAH SWT dan RasulNYA, dari itu bersungguh-sungguhlah mencari kesimpulan iman yang sebenarnya agar tidak kecewa di dunia dan akhirat.



Bersambung...

0 ulasan: