Rabu, Mac 18, 2009

As syahid Imam Hassan Al Banna

Imam Hassan Al Banna merupakan seorang tokoh pejuang islam yg unggul abad ini.Beliaulah yg mengasaskan Ikhwanul muslimin di mesir.sejarah telah membuktikan bhwa dia bukan sahaja seorang pejuang yg ikhlas dalam perjuangan tetapi juga merupakan salah seorang daripada pejuang syuhada yg terkorban dalam perjuangan.

Beliau dilahirkan pada tahun 1916 di Almahmudiah,Buhairah utara Mesir.Beliau berkahwin dgn salah seorang wanita berketurunan As-Shuli di Ismailiyyah dan telah dianugerahi seorang putera tunggal dan lima orang puteri.

Beliau belajar membaca,menulis sehinggalah dapat menghafaz Al quran di slah satu pusat pengajian swsta di mesir.kemudian beliau telah melanjutkan pelajaran ke peringkat rendah di Al Mahmudiah atau Al-ibtidai'yyah sekarang.Lalu As-Syahid melanjutkan pelajaran ke sekolah mua'llimun pertama di Damanhur.Terakhir sekali belaiu telah melanjutkan pelajaran ke Darul Ulum di Qaherah dan menamatkan pengajiannya pada tahun 1927 dalam usia 21 tahun.

Kemudian dia telah berkerja sebagai guru di sekolah Ibtidai'yah
sejak 20 September 1927 selama 19 tahun.sepanjang masa itu di samping kegiatan mengajar di pagi hari,beliau giat berdakwah di petang hari dan hari-hari cuti.beliau menggunakan masa terluang untuk menjelajah seluruh negeri demi menyampaikan dakwah Islam.pada bulan mei 1946 beliau menggundurkan diri dari pekerjaannya sebagai guru pemerintah.

Tanggal 12 februari 1949 adalah hari yg cukup tragis bagi umat seluruh dunia apabila As Syahid Imam Hasan Al Banna telah di tembak mati oleh tangan-tangan kotor yg menjadi musuh islam di depan gedung Jami;ah Syubbanu Muslimin.Tembakan jahat itu sebenarnya tidak mengenai sasaran yang boleh mematikan.melalui telefon beliau dibawa ke hospital,namun apabila sampai di sana beliau tidak mendapat rawatan yg sepatutnya.As-syahid tetap dibiarkan sehingga lukanya banyak mengeluarkan darah yg akhirnya membawa menemui Penciptanya,Rabbul Jalil iaitu ALLAH SWT yg dicintai lebih dari segala-gala yg dicintainya…

"Pada tanggal 12 hb. Februari ditahun 1949, Al-Imam Hasan Al-Banna telah pulang ke rahmatullah sebagai syahid setelah ditembusi peluru kekejaman rejim Raja Farouk di suatu tempat di negeri Mesir. Dalam peristiwa tersebut, Raja Farouk iaitu pemerintah Mesir pada ketika itu telah menjadi perhatian utama masyarakat, dalam dan luar negeri Mesir sehinggakan kejatuhan beliau (Raja Farouk) dari singgahsananya 3 tahun selepas itu antara lainnya adalah akibat dari darah yang mengalir dari tubuh Hasan Al-Banna yang amat dicintai rakyat itu.

Menurut cerita dari Saiful Islam (putera kepada Hasan Al-Banna): "Pada pagi hari, aku berdua dengan datukku sajalah menghadapi jenazah ayahku. Tiba- tiba dengan perasaan kesedihan, datukku mengangkatkan kedua tangannya arah ke langit, lalu berdoa, doa dari hati yang teraniaya: "Oh, Tuhan! Timpakanlah kehinaan kepada Raja yang zalim ini, hina yang tidak akan merasai kehormatan lagi sesudah itu".

Akhirnya Raja Farouk telah dijatuhkan dari takhtanya dan diusir dari Mesir secara hina pada bulan Julai 1952. Mati harimau meninggalkan belang, mati gajah meninggalkan gading, demikian bunyi peribahasa. Peribadi dan perihidup Hasan Al-Banna terus dipelajari, diteliti dan digali kembali dari kuburnya walaupun beliau sudah tiada lagi didunia ini.

Walaupun Al-Imam Hasan Al-Banna telah disingkirkan secara kejam, namun ajaran Al-Ikhwanul Muslimin yang beliau tinggalkan tetap utuh dan telah menimbulkan kesedaran baru di seluruh alam Islami, semakin hari semakin berkembang.

Tidak syak lagi, Al-Imam Hasan Al-Banna merupakan seorang pemuda Islam yang dinamik, seorang mubaligh dan jurudakwah yang lincah, seorang guru, pendidik dan pengasuh yang pandai, seorang pejuang dan pemimpin yang cekap dan giat menegakkan agamanya walaupun berhadapan dengan seribu mehnah dan rintangan.

Semoga beliau akan ditempatkan bersama dengan para syuhadak sebagai balasan terhadap pengorbanan besar beliau dalam memperjuangkan Islam. Sekian, wassalam."

0 ulasan: